Dangal: Toplumsal Uyanış Filmi

Kültürler arasındaki alışveriş ve etkileşimin doruk noktasına ulaştığımız zamanlarda yaşıyoruz. Artık, dünyanın bir köşesinde yayılan fikir çok geçmeden bir başka köşesine sıçrayabiliyor. Bunda kültür yayıcı rolünü üstlenen araçların payı çok büyük. Büyük paylardan birisi de sinemaya ait. Hollywood’un dünyanın dört bir yanına ulaştırdığı Amerikan hayat tarzı fikirleri milletleri yönlendiriyor, toplulukları değiştiriyor. Tek merkezli bu kültür yayımı son dönemlerde başkaldırılara da sahne oluyor. Hollywood’a rakip olarak birçok odak ortaya çıktı ya da var olanların sesi yükselmeye başladı. Bunlardan birisi de Bollywood. Hint sineması son dönemlerde birbiri ardına harika filmler sunuyor insanlığa. Klasik Hint filmi şablonundan bile çıkmaya başlayan yeni filmler artık Hollywood kadar insanlığı etkiliyorlar. Tabii ki ilk olarak kendi milletini de. İşte, Hindistan’da imkansızı başaran bir kadının hikayesini ele alan bir film de bu görevi görmektedir: Dangal.

Dangal, son dönem Hint sinemasının yüzakı filmlerden birisi olmuş. Hindistan’a uluslararası müsabakalarda ilk altın madalyasını kazandıran kadın güreşçi Geeta Phogat’ın hayat hikayesini anlatan film, Hindistan‘da kadına karşı gösterilen yanlış tutumlara, onların toplum içerisindeki “çağdışı” rollerine, kısacası bizzat toplumun kendisine bir başkaldırı filmi olmuş.

İlle de Erkek Çocuk

Film, aslında merkezine Geeta Phogat‘ı değil babasını almaktadır. Aamir Khan‘ın canlandırdığı Mahavir Singh Phogat, eski bir güreşçidir. Bir “geleceği” olmadığından ve karın doyurmadığından en çok sevdiği sporu bırakan ve “memur” olan Singh Phogat içinde ukde kalan uluslararası arenda altın madalya kazanma isteğini çocuklarıyla yaşamak ister. Bunun için çocuklarının erkek olarak doğmasını ister ama kaç kere denediyse çocukları hep kız olmuştur. Kendisi de artık hayalinden vazgeçer ve zamanı gelince gelin edip evden uçuracağı kızları ve ailesi için yaşamaya başlar. Zaman geçtikçe kızları da büyüyecektir, kendisi de içindeki arzuyu toprağın daha alt katmanlarına gömecektir. Fakat bir gün beklenmedik bir şey olur. Eve geldiğinde avluda komşu çocuklarından ikisinin ağzının yüzünün dağıldığını ve ailelerinin yanıbaşında durduğunda görür. Hemen yeğeninde suçu bulup azarlamaya başlarken dayak atanın kızları olduğunu öğrenir. Özür diler ama bu hadise kendisinde bir fikir doğurur: Neden erkek çocuğu güreşçi olacaktır ki. Kızlarında güreşçi kanı vardır. Hikaye de böylelikle başlar.

Bu kısım filmle ilgili spoiler içerir!

Filmde, Geeta Phogat’ın şampiyonluk yolundaki hikayesi anlatılmaktadır. Geeta ve kardeşi Babita erkek çocukları dövdüklerinde babaları durumun farkına varıyor ve kızlarını birer güreşçi olarak yetiştirmeye başlıyor. Bu uğurda işini de bırakıyor ve elinden gelen en iyi şeyi yapıyor. Yeğenini antrenmanda kullanmak için onu da güreşçi olarak yetiştirmeye başlıyor.

İki kızını da güreşçi olarak yetiştiren Singh Phogat ışığı büyük kızında görmüştür. Geeta, babasının inadı, toplumsal konumu ve öz motivasyonu ile kısa sürede erkeklerin sırtını yere getirmeye başlamıştır. Ülke çapında başarı kazanması da uzun sürmemiştir. Bunun neticesi olarak da spor akademisine gitmeye hak kazanmıştır. Fakat her aşamada film, hem orijinal hikayenin değiştirilmesi hem de karakterlerin abartılı hareketleri ile toplumsal sorunlara da parmak basmıştır. Bunlar, çocuk yaşta evlendirilen çocuklar, hurafeler ile insanları yönlendiren toplum, dedikodu, “yönetçi”lerin iş bilmez davranışları, spor camiasındaki yiyici taife, her şeyin en iyisini bildiğini düşünen “başarılı” adamlar ve daha sayamadığım birçok şey. Her dokundurması hikayeye öyle yedirilmiştir ki, Mahsun Kırmızıgül filmlerindeki mesaj bombardımanı gibi mesajlar sağlı sollu gelirken, o filmlerdeki gibi rahatsız edici düzeyde olmamış. Bu da filmi daha değerli hale getirmiş.

Dangal, orijinal hikayeden farklılaşan birçok alanı bulunan bir film. Bunu da az önce belirttiğim gibi hikayeyi güçlendirip anlatmak istediklerini daha iyi anlatabilmek için yapmışlar. Mesela filmde Singh Phogat‘ın 4 kızı oluyor ama gerçekte 3 kızı 1 oğlu bulunuyor. Geeta ilk uluslararası madalyasını 2010’daki müsabakalardan önce kazanmış. Filmdeki gaddar antrenör olayı yokmuş ve Singh Phogat final maçında bir odaya kapatılmamış, haliyle maçı canlı izlemiş.

Spoiler bitti

Dangal: Topluma Mesaj

Sonuçta Dangal, bir başarı hikayesini ele alarak anlatmak istediklerini anlatmıştır ve çok da başarılı olmuştur. Hindistan’da en çok izlenen film olmuştur. Dünya çapında da yüksek kazançlar elde etmiştir. IMDB Top 250 listesinde de bulunan film başarısının karşılığını da almıştır.

Aamir Khan, her ne kadar bir aktör olsa da toplumsal sorunlara parmak basmaya çalışan bir aktördür de aslında. Bu filmdeki mesajlar, daha önceki filmlerindeki mesajları ele aldığımızda bir şeyler anlatmak isteyen birisi olduğunu çok rahat görebiliriz. Sonuçta Dangal bir toplumsal uyanış aracı haline gelmiştir.

Filmde, Aamir Khan dışında bilinen oyuncular bulunmuyor. Geeta ve Babita‘yı canlandıran aktristlerin 3 bin kişi arasından seçildiğini ayrıca belirtmek istiyorum. Ama bu kadar şeye rağmen hem sinema sanatı olarak hem senaryo olarak hem de oyunculuk olarak üst düzey bir iş ortaya çıkmış. 2 saat 41 dakikalık uzunluğuna rağmen çok fazla sıkılmadan izleyebileceğiniz film, müzikleri ile de başarılı bir çalışma haline gelmiş.

Filmi, vermek istediği mesajları almaya çalışarak, merakla izlerseniz hem içsel bir uyanış hem de duygusal anlar yaşayacaksınız.

Dangal benim için 10 üzerinden 9 puanlık bir film olmuş. Herkese tavsiye ederim.

Filmin fragmanını izlemek için:

Paylaşın:

Şener Dağaşan

Uzun yıllardır blog yazarlığı yapıyorum, sosyal medya ile içli dışlıyım. İçerik yönetimi asıl uzmanlık konum olmakla birlikte sosyal medya uzmanlığı yapıyorum. Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi bölümü mezunuyum. Burası da benim kişisel websitem. Benimle irtibata geçmek için iletişim sayfasından mesaj gönderebilirsiniz.

Leave a Comment